söndag 17 augusti 2008

Att pärla - en hobby som ger så mycket!

Även om det kostar en del att ha alla pärlor man suktar efter men å andra sidan brukar jag säga att en hobby KOSTAR pengar och när karlarna sysslar med motorsport, jakt & fiske - som slukar MYCKET pengar så är det plötsligt helt OK!

Och det är ganska givande att hålla på med pärlor!
Jag har till exempel fått flera mycket goda vänner som vi har hälsat på under semestern och som har kommit till oss! Vänner som har visat sig vara mer än bara pärl-kompisar - det har varit ovärderligt! :)

Det är svårt att inte förälska sig i alla dessa underbara pärlor - och det är ren meditation att sitta och pyssla med dem!

Jag har fått många av mina bästa idéer då jag suttit och pärlat!

Till exempel andra kreativa idéer inom helt andra områden...
Jag skriver en hel del - min första roman skrev jag färdigt i 27 maj 2007 (började 2003 men i en mycket långsam takt). Nu skriver jag på min 2a (har 4-5 redan färdiga i huvudet - det svåra är att få det på papper! :)

Och lustigt nog - en av mina nyfunna vänner på pärlfronten hade ett eget manus i sitt bankfack sedan 4 år tillbaka!
Jag "pushade" henne att skicka det till förlagen - och nu har hon gjort 2:a redigeringsvändan gentemot det förlag som blivit mycket intresserade!

Och det är mycket svårt att få ett förlag intresserat!!
2 promille av alla manus som skickas in blir publicerade...
Eller i bästa fall 5-6 debutanter per år på ca 3 500 inskickade manus.
Vissa år publiceras inga debutanter överhuvudtaget!

Några av vänner jag fått på pärlfronten har dessutom varit mina egna "Första-läsare" och de har fått ta del av mitt manus bland ett litet fåtal utvalda - och det har varit ett enormt stöd för mig!



Så visst har pärlorna kostat och min man är mycket förstående som tur är! Han har aldrig ifrågasatt mitt pillande med pärlor - även om man kan tänka att en karl tycker att sådant är fullständigt "onödigt"...

Men jag har förklarat att det är min avkoppling och meditation - och det har han kunnat förstå. 


Men det är ibland samvetet som gnager i en - visserligen varken röker eller dricker jag - och springer inte på krogen eller har extravagant klädkonto eller köper massvis med smink eller parfym så något kan man väl unna sig??

Kramar! /Ziddis


Uppdatering: Här kan du hitta MINA böcker som finns utgivna! 
http://www.ziddharta.se/index_bocker_forfattaren_catrine_ziddharta_tangen_boksida.htm

Du köper dem billigast genom mig via Ziddharta.se men går också att hitta på alla de större nätbokhandlarna som Adlibris, Bokus, Amazon osv. och lånas på bibliotek och köpas i vanliga bokhandlare (be dem beställa / ta hem så fixar de det! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar