fredag 2 maj 2008

Få ordning på alla glaspärlorna & din pärlplats!

Grundutrustning eller bra att ha:

* Pärlmatta (Tex. en bit fleece /ny diskduk /kökshandduk)

* Liten tesked att ösa eller skeda upp pärlor med
* Mjukt måttband (samma som man använder då man syr)
* Avbitare
* Några små tänger (sk radio-tänger)
* Bra belysning!

Färgprover på dina glaspärlor - alltid till hands:
För att alltid veta vilka pärlor /färger du har så trä
'skrotbitar' av wire med ett par pärlor av varje sort,
gör dem inte för långa då du lätt kan ta med dem
i tex. plånboken eller förvara i handväskan.

Överblick då du pärlar - vid fast 'pärlplats':

Om du har en egen hörna eller ett skrivbord tex. där du sitter och pärlar - sätt upp en kork-anslagstavla (eller gör en egen 'mjuk' anslagstavla genom att klä in en skiva i mjukt
tyg ev med stoppning) så kan du nåla fast dina pärlpåsar som är genomskinliga - typ zip-påsar!

Nu har du alla påsar framme jämt! När du nålar upp dem kan du gärna göra det färgsorterat - lätt hittar du då rätt nyans!

Skaffa sortimentlådor till dina pärlor:

Kolla in de butiker som har 'fiske-lådor' med massa små fack... finns många bra & billiga på Claes Ohlson, Jula mfl.

Gärna halvt eller helt genomskinliga...

Jag har några stycken med det allra nödvändigaste då jag lätt tar med smyckestillbehören jag behöver i väskan då jag vill pärla någon annanstans än hemma...Jag kallar den min 'Handy-box':

De mest frekventa smyckesdelarna som jag använder förvarar jag i en liten sortimentlåda som är lätt att alltid ha med sig - med de allra nödvändigaste tillbehören lätt tillgängliga: klämpärlor, motringar, CrimpCovers mm


Billig & bra pärlmatta:
Köp enfärgad fleece på metervara, klipp till lagom bit!
Du får den storlek du behöver - pärlmattorna är små
- jag vill ha en mer avlång bit: 60 x 30 cm så hela halsbandet & alla pärlor ryms!
Ännu bättre pärlmatta:

Jag har förbättrat min pärlmatta genom att klippa till en lika stor bit i matt-underlägg (grå lite "halvstel" filt med klistig undersida) som fleece-biten och sy ihop dem med sicksack-stygn längs kanterna.Pärlmattan blir dubbelt så tjock och mycket stadigare!

- dessutom med anti-glid funktion: jag har den lite klistriga sidan neråt mot den annars ganska glatta bordsytan...

- Ytterligare ett plus är att mattan blir lite mjukare och med viss stuns: pärlorna 'ligger' bättre och man kan räkna och skeda upp dem utan att de far omkring så mycket...

Bästa pärlskeden:

Den allra smäckraste och lätta skeden som jag trivs så bra med är faktiskt Åhlens sked i bestickserien "Jenny" Obs! Serien har (minst) 2 storlekar på tesked eller dessertsked och det är den minsta som är bäst! Den är så nätt, så nätt...

Kuriosa: Det var en ren slump att jag upptäckte det då den först inköptes i ett enda ex för att vi skulle börja ge sonen "smakportioner" då han var liten bebis... då sonen blev äldre började jag använda den i pärlandet!

Slippa tråd /wire-rullar som trasslar:
Det finns visserligen plastringar som man kan köpa ...
... för att förhindra att tråd /wire rullar upp sig...


Men ett lika bra alternativ är ett brett gummiband!
Jag sparar på dem som postis buntar ihop brev med!







Här hittar du fler tips för din smyckestillverkning och annat pyssel: http://www.ziddharta.se/index_paerlkurser_KnowHow_paerlor.htm


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar