söndag 21 december 2008

Om smyckesdetaljer som förlorar finish


Vad gäller SP & GP samt antik-finish på basmetaller...
Det är extremt ojämnt hur "bra" de är...

Och det vet man inte då man beställer från leverantören.
Dessvärre finns ingen info hos leverantörerna om detta
(med livslängd osv) och jag har aldrig sett det hos någon
överhuvudtaget - vilket skulle behövas!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Det är också väldigt olika hur det blir - beroende på kemiskt
sammansättning i kosmetikaprodukter som hudkrämer, parfym
(värst) och smink samt hudens PH och svett mm.

Sådant påverkar ju även sötvattenspärlor på ett
negativ sätt.

Men mitt tips - jag brukar "försluta" icke ädla metaller med
ett speciellt smyckeslack som är tänkt för dem som har nickel-
allergier (kommer att finnas i butiken längre fram hoppas jag)
- men (det har jag inte själv testat) det kanske går lika bra med
vanligt nagellack eller sådan lack man använder för att ge
smycken /egna pärlor man själv skapat extra glans.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Så det kan finnas ett sätt att komma ikring problemet.
Och använder man allergi-lacken så vinner man även det
att det är mindre risk för allergireaktioner.

Hoppas detta var svar på dina frågor.
Hör gärna av dig igen!

Ha det gott & vi hörs!

//Catrine /Ziddharta.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar