måndag 18 maj 2009

Änglar !! Underbart roliga att göra! :)


Den stadigaste metoden är med en hattpinne.

Jag föredrar den supertunna som finns i butiken
kolla på www.ziddharta > Butiken och klicka på
Smyckesdelar SP.


Direktlänk:
25st SP Mjuka Hattpinnar 50mm långa - supertunna 0,5mm!

Jag har använt ett färdigt kit med vinge, glaskristall
& daisys - glaskristallen är av hög kvalitet och gnistrar
fint - något som jag tycker en ängel är värd! :)

Direktlänk:
Änglar !!

Så här gör du:



Du behöver 2 stopp-pärlor (jag har använt 2mm SP kula men
det går bra med en seed beads eller annat också - bara den är
liten och inte så iögonenfallande.

Trä på hattpinnen allt material (utom den upphängningsring du
ev. vill använda kanske tillsammans med en karbinhake)...

Stopp-pärla, "kjol", daisy för midja, vingarna, daisy för kragen,
glaskristallen, daisy som "helgonkrona" och sist en stopp-pärla
till.


Bocka till hattpinnen i nittiograder (lämna en liten "hals" på 3mm).




Böj hattpinnen över en rundtång så att du får en ögla.


Byt grepp med rundtången och använd en platt-tång att hålla änden
på hattpinnen och vira runt "halsen".


Klipp av snutten som blir kvar
så nära "halsen" du kan, platta in den utstickande snutten (som
annars kan vara vass och fastna i kläder osv.) med platt-tången
så att den ligger ordentligt mot "halsen".


Trä på motringen (de ovala hänger snyggare och "skarven" hamnar
mitt på så den är säkrare)
och ev. SP karbinhake.

Med motring blir det ett fint hänge, med karbinhake kan man hänga
den vart man vill på olika halsband, dragkedjor på väskor eller jackan...


Tips:
Man kan också sätta en ängel på mobilsnodd, en större karbinhake
speciellt för väskor
eller en nyckelring!

PS: Kolla in inlägget om hur man gör ett mobilsmycke där det är mera detaljerat
hur man gör "hänget" på hattpinnen med rundtången mm.

2 kommentarer:

  1. Så fantatiskt tjusigt! Nästa gång jag handlar in pärlor ska jag verkligen ha den här designen i minnet!

    Försökte mig på att göra ett pärlarmband i vävstolen idag. Titta gärna in och lämna hemskt gärna kommentarer också -är en ny pysslare och inspireras av all respons, bra som dålig.

    Kram/ Julia

    SvaraRadera
  2. Oj så vackra Änglar du har gjort, man kan inte se sig mätt på dom! Jag har själv funderat länge på att göra lite smycken, så tack för tipset. Jag ska prova göra några själv. Änglar är det vackraste jag vet! Lycka till med din fina sida och vackra alster!

    Kramar från Skåne och Eva-Lena

    SvaraRadera