tisdag 20 januari 2009

Pärla med hattpinne eller öglepinne - det är frågan...



Hej igen!
Jag får ofta frågor om pärlor och smyckestillverkning
från mina vänner och bekanta - både privata och av
kunder i pärlshopen.

Jag fick en fråga via mail idag som jag tycker var bra
att skriva lite om även på pärlbloggen:

"Jag tänkte skicka efter några hatt- eller öglepinnar
- vilka har man mest användning för?
Hattpinnar kan man väl göra om till öglepinne?
0,5 mm eller 0,7 mm vilka har man mest användning
för, jag tänkte trä på pärlor och hänga som smycke.
Ska försöka att göra lite till jul och se om det går att
sälja!
Mvh Elisabeth"

Här kommer mitt svar:
Då det gäller hattpinne kontra öglepinne så brukar jag
själv nog använda hattpinnar till största delen - som du
skriver så kan man ju göra en ögla på en hattpinne...

Då det gäller längd så kan jag säga så här:

Ju längre hattpinne ju längre hänge kan man förstås göra.
Bra också då man behöver ett visst 'överskott' som man
kan hålla i med tången då man snor ihop häng-öglan överst.


Men sen är det också hur tunn eller tjock pinnen är...
Vill man göra örhängen vill man ju ha en tunn och lätt
pinne som inte tynger ner örat.

Mindre hängen kan med fördel också göras med 'super-
tunn' pinne - dels blir de nättare, är lättare att jobba med
(inte lika hårda och svåra att böja) + det bästa av allt:

Även pärlor med små hål kan användas... sötvattens-
pärlor (särskilt de lite mindre storlekarna) har oftast ganska
små hål, likaså om man vill använda den minsta sortens
metallpärlor (tex. 2mm silver eller guldpläterade metallpärlor)
i hänget - och som jag tycker de är ovärdeliga: som 'stopp-
pärla' först och sist i hänget...

Men i bland behöver man ju en lite kraftigare pinne
- då pärlorna som skall ingå i hänget är tunga tex... eller
då smycket i sin helhet 'kräver' lite stadigare pinne.

Och det finns ju 3mm metallpärlor - i alla fall de som
jag har i pärlbutiken - som har stora hål...


På bilden ovan syns båda dessa sammanfogningar: med ring för att fästa sidorna med hänget, och med varandra (öglepinne ihop med öglepinne) på sidan närmast i bild.
Bra med öglepinnar är då man vill 'länka' dvs.
göra lite olika pärlor eller pärlkombinationer och så
har man ju en ögla 'gratis' och trär på den eller de
pärlor man vill ha i sin länk och så böjer man till
en ögla till i andra änden.

Båda dessa öglor fogar man med med varandra eller med motringar - runda eller ovala - det är en smaksak.




Men jag föredrar som sagt de supertunna då jag kan
använda dessa (då smycket inte är för tungt) eftersom
de är så lätta och roliga att använda - det är tacksammare
att få dem snyggt virade och det går 'geschwint'... :)

Ha det gott & vi hörs!
//Ziddis
PS: Bifogar lite bilder på hängen som jag gjort...
Alla dessa är gjorda med supertunn hattpinne.


PSS: 0,5mm är Supertunna pinnar, 0,7 är Tunna.
De är mjuka dvs. de är lätta att forma.
Min erfarenhet i "vanliga" pärlaffärer är att man
har de "hårda" som är både tjockare och mycket
tunga att jobba med...

2 kommentarer:

  1. Hej. Jag är helt ny på det här med smyckestillverkning.. Alltså, hur fäster du hattpinnarna i de snygga hjärtan som du har på den nedesta bilden?? Det är väl inget att fästa dem med? Limmar du fast "hatten" på hattpinnarna eller hur gör man?? kan ingenting om sånt här :(

    SvaraRadera
  2. Hej & tack för din fråga!
    Här finns förklaring på hur man gör hängen med hattpinnar:

    http://ziddis.blogspot.com/2008/10/skapa-ett-eget-mobilsmycke.html

    Återkom gärna om du får fler frågor!
    //kram Cat

    SvaraRadera