onsdag 21 januari 2009

Skapa egna pärlhängen

0Det finns två sätt att enkelt göra egna pärlhängen:
Med wire:

Ta en av en längd wire som räcker till halsbandet
2 sidolängder + hänget x2 + för att fästa lås mm.
+ lite extra för säkerhets skull. Om jag gör ett vanligt
halsband som är mellan 36-42 cm beroende på person
och halstjocklek/ ålder dvs. ett som "ligger i hals-
gropen" (utan lås och förlängningskedja) så tar jag
en längd wire på ca 50 cm.


Alla bilder är klickbara!

Jag brukar oftast börja på mitten av ett halsband

då "blickfånget" dvs hänget eller det "centerpiece" man
valt (på svenska kanske blickfångs-pärla eller ögon-
fångare) är det som får vara "tema" eller utgångspunkt.

Jag lägger upp mina pärlor i det tänkta hänget och
då jag är nöjd trär jag en wire rakt genom dem. Jag ser
noga till att pärlorna är mitt på wiren där hänget skall
vara - för då stopp-pärlan "dragits fast" så gör man
ett rejält veck i wiren - som man vill ha för att hänget
skall bli på sin plats - men det innebär också att man
inte gärna kan ångra sig.

Så avslutar jag hänget med en "stopp-pärla" - ibland
kan den vara "ett litet smycke i sig" som en droppe eller
något.

Ibland vill jag att den skall vara bara just en
stopp-pärla och synas så lite som möjligt och då kan
jag välja en pärla som är nätt och matchar perfekt i
färg eller är helt genomskinlig - beroende på vad jag
råkar ha för pärlor och vad som passar bäst för just
det hänget.

Så trär jag igenom stoppärlan - "rundar den" och
trär wiren tillbaka genom hänget. Nu har jag två
sidolängder som skall fyllas med pärlor.

Vill jag ha ett helt symmetriskt smycke (som är
lättast att få harmoniskt och lyckat) så trär jag den
ena sidolängden och provar mig fram tills jag tycker det
ser bra ut!
Det som är så bra med den här tekniken är att man
inte behöver riva ett helt halsband då man ser att det
blivit "mindre bra" - då sidolängden ser bra ut så provar
jag smycket framför spegeln så att proportioner och
design motsvarar det jag föreställt mig.

Så jag är nöjd, trär jag den andra sidolängden precis
lika som den första. Sist av allt drar jag wiren genom en
klämpärla och så runt första länken på förlängningskedjan
och sedan tillbaka genom klämpärlan.

Klämmer till den med en vanlig platt-tång (jag använder
CrimpCover så jag behöver inte "bry" mig om att klämpärlan
blir en liten platt "flagga" eller krångla med att försöka
forma en rund (aldrig helt perfekt) klämpärla med en kläm-
pärletång. Men smaken är olika och man gör som man själv
är van med /föredrar!

Så gör jag lika med den andra änden - men då kring ringen
på ett lås eller med en motring emellan!

Viktigt: Tänk på om smycket har en "fram" och "bak-sida"
så är det bekvämast och enklast att ta på smycket genom
att hålla i låset med höger hand (de flesta är högerhänta...)
så se till att den högra sidolängden (då smycket är sett från
användarens håll och med smycket "framåt") får låset och
den andra sidan ev. förlängningskedja, motring eller tabb.
Jade-smycket har ingen fram- eller baksida...

Använder man alltid motringar för att ansluta till lås och
förlängningskedja är det inte "jordens undergång" om man
råkar göra fel i hastigheten - en motring kan ju öppnas och
man kan switcha och sedan stänga motringarna igen. :)

Det andra sättet att göra ett hänge är att använda hattpinne!
Se längre ned i pärl-bloggen - att göra ett mobilsmycke eller
ett hänge till ett halsband eller örhängen går till på samma sätt!

För- och nackdelar med respektive metod:
+ Med wire kan man göra så långa hängen man vill!

+ Med wire är man inte lika beroende av att ha en
de "rätta" smyckesdelarna och verktygen...

+ Med hattpinne är hänget fritt från halsbandet i övrigt...


Man kan ansluta med oval motring (eller rund om man
föredrar det) som kan öppnas och stängas på smycket
(om ringen är tillräckligt stor) flyttas eller helt tas bort...


Användas på andra smycken genom att man använder en
karbinhake som sätts fast med motring /oval ring mellan
hänge och lås...

Flera hängen kan då användas till samma smycke... bytas
eller växlas mellan att vara hänge fram och snyggt "dangle"
i förlängningskedjan bak...


Särskilt snyggt då man har uppsatt hår eller en snygg
urringning i ryggen...

All text & alla bilder: Copyright Catrine Tangen
Gäller allt material på denna blogg!

1 kommentar:

  1. Hej Catrine!
    Vad kul att hitta din blogg. Jag har handlat hos dig ett flertal gånger, även på Tradera.

    Tittar gärna in igen på dina tips.

    SvaraRadera